søndag 23. oktober 2011

Thaiaften (endelig...)!

Etter å ha ventet utålmodig i over en måned, kom endelig dagen. Nei, jeg har egentlig ikke så mye annet å gjøre, og nei jeg ser ikke venninne mine såå ofte, og iallefall ikke alle sammen samtidig! Så selvfølgelig gledet jeg meg som en liten unge :)

Vi hadde bestillt thaimat fra et cateringfirma, siden jeg (i frykt for å skuffe mammaen min) ikke kan lage thaimat... Passion4eating not Passion4making/baking. Uansett, jeg hadde som sagt gledet meg masse, og i forbindelse med denne anledningen bestemte jeg meg for å lage kaker og ordne skikkelig. Jeg hadde satt meg tre kakemål (hadde visst fått det for meg at jeg var en kakechampion):
1. Oreoostekake
2. Brioche
3.Gulrotkakemuffins

På fredag kom jeg hjem ca klokken åtte- halv ni og satte i gang med briochedeigen med en gang. Problem nr 1; Jeg har ikke en brødmikseaktigmaskin. Jeg måtte kna... Og jeg er ganske sikkker på at man ikke skulle kna deigen. Iallefall siden den var seig og alt bare satt fast over alt. Kjøkkenet var klint inn med deig, hundene, imotsetning til meg, elsket det at det var det.
Problem nr 2; Jeg blir jævlig forbanna når oppskriften er ufullstendig.
Problem nr 3; (definitivt det verste problemet EVER) Sitat fra oppskriften: "Bruk brødmel."
Brødmel? HVA I HELVETE ER BRØDMEL? Er det sånn man lager brød av? Sånn ferdigpose? NEI. Forklaringen var: Brødmel inneholder 12-17 % protein og er en hard hvetemel. Åh, okei...(??)
Selvfølgelig var det Tom (stakkars samboer) som måtte ut i butikken for å lete etter brødmel, jeg fikk ca fire telefoner med spørsmålet; "Men hva ér egentlig brødmel? Mener du speltbrødmel? Kornbrød? Matpakkebrød? Åssn brøøød?"
"Nei, Tom. JEG - SKAL - IKKE - LAGE - BRØD. Det bare heter brødmel. "
Nå følte jeg meg skikkelig skikkelig innmari dum, for jeg skulle jo liksom vite hva dette var. Søkte på nettet og var like blank. Folk sa at man kunne bruke ditten og datten, og jeg ble bare mer skeptisk. Til slutt bestemte jeg meg bare for å velge en type mel. Jeg valgte (noe som jeg trodde var) en hard hvetemel, med en del proteiner. Ja, jeg valgte sammalt hvete ( my first encounter). Det er vel hardt, er det ikke?

HER VÆR SÅ GOD, SPIS EN GROV BRIOCHE.
Dritt.

For de som ikke vet hva Brioche er, så se på denne siden:
http://www.passionforbaking.com/blog/2011/05/11/cinnamon-brioche/ 
De er perfekte, luftige og saftige. Mine var grove, harde og kunne brukes som et slagvåpen. MED kanel og sukker på selvfølgelig.

Bilder var unødvendig, og de ble iallefall ikke servert til jentene.
________________________________________________________________________________

Bortsett fra det gikk alt annet fint. Oreokaken så ut som en svidd omelett og gulrotkakemuffinsene ble aldri lagd. Men kvelden var fin! Lørdagskvelden:) Jeg koste meg så mye, og var/er så utrolig glad for at de fleste kunne komme:) Maten var herlig og vinen var god. Jeg er iallefall mett enda.
Så tusen tusen tusen takk til alle dere flotte jentene mine som kom, det gjorde meg så glad! :)

Musserende rosévin som jeg kjøpte,
den var faktisk ganske god!
Jeg liker egentlig ikke hvitvin eller rosé,
men den her var litt søt så da gjorde det susen.




Lagde tags med navnene til gjestene,
og festet de på velkomstdrinkene.

Anita og Tine, før de andre kom :)


Første gangen (noensinne) jeg åpner en champagneflaske. Fornøyd.

Muffinsene som Anne-Marte lagde, og som Tor Arne pyntet.

Legg til bildetekst

Søte Anne-Marte

Cecilie, Margaret (...), og Tine.

MARGARET (...).

Jenta bak afrobildet, vakre Charlotte!


Dagen derpå. Ble ikke sååå ille da. Vi var tross alt åtte jenter, rart det ikke ble mer glass enn det.



Fortvil ikke, Juliamin! Du var med du også :)


En vellykket aften <3

6 kommentarer:

  1. Så herlihe bilder Michelle! :-) nydelig! Håper du har hatt en fin helg og får en like god start på en ny uke :-) KLEM!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Marthe! Så koselig å høre :)
    Helgen har vært veldig fin, og tenker at uken blir fin også :)
    I ike måte forresten, kos deg masse!

    SvarSlett
  3. Åh, det så koselig ut da! Og jeg vra med deg, ja :D var det kos med å stase opp julebutuikken vår i dag da? :D

    SvarSlett
  4. Hehe, det var veldig koselig! Jeg var så sulten at jeg ikke fikk tatt bilde av all maten vi hadde:P Det var sååå mye! :P
    Ja, det var ordentlig koselig, ble jo så pent :) Fire timer gikk altfor fort.

    SvarSlett
  5. Ikke legg lista for høyt Michelle, du er nok en liten perfeksjonist. Du gjør ihvertfall så godt du kan, du lærer av det:)
    Hvordan smakte maten, og hva spiste dere, det var vel ikke bare kaker?

    SvarSlett
  6. Men kaker skal jo være perfekte, ikke tørre og ekle :P Hehe.
    Vi spiste masse god mat! Jeg har jo ikke skrevet om det en gang, var så frustrert over briochene:P
    Vi spiste litt kjedelig Thaimat om du skjønner, kjedelig for meg, sånn at alle kunne spise det. Namman hoy og sånt. Men det var godt! Jeg ble iallefall fornøyd :)

    Håper dere har funnet noen SKIKKELIG SKIKKELIG bra restauranter til jeg kommer i desember!! :D

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar, det hadde gjort meg så glad! Jeg ser helst at man ikke reklamerer for sin egen blogg her, noe som fohåpentligvis er forståelig for de fleste. Michelle